Tips voor ontevreden kopers

[14 maart 2004]

Mocht u spijt hebben van uw aankoop van de BioStabil (of een ander product van Bruno Santanera) en overweegt u om uw geld terug te vragen, dan volgen hier enkele tips.

* U hebt alléén te maken met het bedrijf of winkel waar u uw hanger hebt gekocht en aan wie u betaald hebt. Dat kan dus bijvoorbeeld de (Reform)winkel, Tel Sell, Wehkamp, Bruno Santanera of Tineke de Nooij zijn. Laat u dus niet afschepen met smoesjes over het eerst raadplegen van de leverancier of producent.

* Bij het geld terugvragen moet u het gekochte product ongeschonden en compleet weer inleveren. Dus hanger plus ketting, plus verpakking, plus gebruiksaanwijzing, etc.

* Terugbrengen gaat uiteraard het makkelijkst in een winkel.
Als de aankoop op afstand, per post, is gedaan is het lastiger communiceren en kunnen er problemen ontstaan.

* U kunt uw geld terugvragen op grond van het feit dat het product, de BioStabil, niet aan de specificaties voldoet en/of niet werkt zoals er in de reclame en de handleiding beloofd wordt.
Met behulp van de Radar-uitzending van 8 maart 2004 kunt u dat nu onomstotelijk aantonen.

* Mocht de verkoper niet bereid zijn om geld terug te geven, maar de BioStabil wel willen omruilen voor een ander product uit het assortiment, dan valt het te overwegen om hiermee accoord te gaan. Dat kan veel getouwtrek voorkomen.

* Mocht de verkoper u op geen enkele wijze tegemoet willen komen, dan kunt u altijd dreigen met juridische stappen. Een brief van een advocaat kan soms wonderen doen. Maar advocaten zijn niet gratis!

* Advocaten geven wél gratis advies. En mocht u meer ontevreden kopers kennen, dan heeft een gezamenlijke actie zeker zin.

* Voordat u naar een advocaat gaat, kunt u ook eerst zelf een brief-op-poten sturen naar de verkoper.

* Het aangetekend versturen van een brief is niet altijd raadzaam. De kosten zijn hoog en de geadresseerde kan de brief weigeren of niet afhalen, bijvoorbeeld in geval van een postbusadres.
U hebt dan tevergeefs moeite gedaan en kosten gemaakt, en er gaat kostbare tijd verloren voordat u de brief retour krijgt!

* Datzelfde geldt voor het aangetekend terugsturen van de BioStabil als u per post hebt gekocht.
Om toch een bewijs van verzending te krijgen, kunt u het tarief voor Pakketten gebruiken. Dat is momenteel 5,50 euro (0-5 kg).

* Stuur nooit iets ongefrankeerd op. Ongefrankeerde zendingen worden bijna altijd geweigerd door bedrijven. U krijgt dan de zending retour en u moet alsnog dubbele porto betalen.
Als u uw adres niet op de zending hebt vermeld, wordt deze geopend door de Postdienst, en kan het enige tijd duren voordat u hem terugkrijgt.

* Alleen ongeopende brieven en pakjes kunt u kosteloos terugsturen door er “Retour Afzender” op te zetten.

* Vóórdat u de BioStabil terugstuurt, is het beter om eerst tot overeenstemming met de verkoper te komen. En die overeenstemming bij voorkeur zwart op wit te krijgen. Per e-mail is ook goed.